‘acabar bem, tudo de bom’. - Reisverslag uit Comporta, Portugal van josine en sjef boesten - WaarBenJij.nu ‘acabar bem, tudo de bom’. - Reisverslag uit Comporta, Portugal van josine en sjef boesten - WaarBenJij.nu

‘acabar bem, tudo de bom’.

Door: sjef

Blijf op de hoogte en volg josine en sjef

10 Oktober 2014 | Portugal, Comporta

Costa Azul Alojamento, 10-10-’14, 17.00

Eind goed, al goed of op z’n Portugees ‘acabar bem, tudo de bom’.. wat zo nat begon, is droog geëindigd… om 9.15 zaten we in het zadel en de ergste regen was volgens ons wel gevallen, meer kon niet!!; het miezerde nog wat na en stopte op een gegeven moment, het was droog tot aan Vila Nova de Milfontes, waarna we tijdens een forse klim niet alleen onder het stormjack maar ook van buiten lekker nat werden, de wereld door brillenglazen wordt dan erg klein, het bleef wel even regenen maar langzaam maar zeker werd het wolkendek minder grijs en op een gegeven moment even na 12.00 uur werd het weer droog. Als je door de opdrogende bossen fietst ruik je hier een bepaald geurtje net alsof je in de sauna zit, een eucalyptus geurtje.. ónder dat stormjack was het trouwens een sauna, klets en klets nat van die beklimming. Na 2 uur fietsen hadden we een dikke 45 km erop zitten, tijd voor ons dagelijks koffie met gebak in Cercal, in het centrum.. even bijgekomen en opgedroogd.. toen we daar vertrokken was het nagenoeg droog en dat bleef het ook tot het eind toe, we eindigden met de laatste 50 km in stralende zon, met de zee af en toe zichtbaar aan onze linkerkant.. Naar de zee toerijdend is meestal berg af, maar af en toe toch nog een klimmetje maar daarna weer lekker bergaf, snelheid 41 km/uur gemeten, dan verbruikt die accu 0,0.. Net voor Sines een brede asvalt weg op, zo’n 20 km. lang, net iets te lang volgens Josine, maar we schoten lekker op en de hellingen en afdalingen waren glooiender. Tegen 14.00 was de accu nagenoeg leeg, na 74 km (nog 6% over), tijd voor een kleine lunch stop, bij een cafeetje in Ameiros met een toepasselijke naam waardoor ik weer even aan enkele collega’s moest denken (aug aan digge in St. Oedenrode). Daar m.b.v. de wifi aldaar even gekeken hoe ver het nog was tot ons onderkomen.. nog 27 km dus, iets verder dan wat Google Maps vanmorgen aangaf, maar dat was voor auto’s, voor fietsers kon hij het niet berekenen, bleken er dus bij aankomst in het Alojamento Costa Azul zo’n 125 km te zijn, niet slecht !! om 9.15 in het zadel en om 16.15 er weer af… met 2 stops onderweg… Vlgs. Josine was het iets te lang…. de laatste kilometers was het zitten in het zadel niet meer zo lekker, de galop werd af en toe onderbroken door even te gaan staan; dit ondanks het mooie weer… Maar na 2 Radlertjes met dubbel verfrissende werking waren we er weer… Ik heb net ff gedouched en mijn kleren weer gewassen, die hangen nu te drogen in de volle zon en lekkere wind, samen met de nog enigzins natte fietskleren van gisteren, die worden ook nu wel weer droog. Zometeen even naar het strand, een km. of 3 vlgs. de receptioniste van het alojamento verwijderd, eens even kijken of daar ook iets te eten valt… Nu dus dit verslag met de vandaag gemaakte fotoos plakken en vanavond misschien nog een verslag van wat de pot schafte…

Nou wat ik straks van plan was, lukte dus niet, geen verbinding met www.caminoportugues etc… dus eerst maar naar het strand en aldaar de zon in de zee zien zakken; de 2 visrestaurants op het strand…. dicht, wel te begrijpen aangezien wij en nog een 4 tal personen zich op het strand bevonden… daarom het dorp in, Carvalhal en gekeken waar we ‘lekker’ konden eten… in een restaurant waar nogal wat volk binnenzat, géén gevonden waar veel mensen in zaten… dus maar als enigen een visgerecht genuttigd… en daarna weer terug naar ons onderkomen waar ik nu aan een glaasje witte wijn dit verslag beëindig en ook de fotoos van vanavond eraan probeer toe te voegen… Morgen dus afhankelijk van het weer, bij zon naar Tróia (Ponta do Adoxe) en daar over met het veer naar Setubal, bij slecht weer eerder vanaf Cais Sul, een langere tocht met het veer dus.
Morgen dus een korte etappe naar E.J. van de Wiel in Azeitao zo'n 15 km van Setubal...

• 11 Oktober 2014 - 02:22

Pim Boesten:

Gezien het feit dat jullie wel eens meer van ut zelfde bestellen, vraag dan eens na de 1e :
    Maaiisj oem ....dat wil zeggen : ik zou nog graag een van utzelfde willen..
    Laatje dan weten of het gelukt is.? Na het door jezelf uitgesproken woordje obriigado ( door Sjef) of obriida ( door Josine) volgt meestal een zachtjes uitgesproken de nad of de nada ( dat kennen jullie al).. Dus hoe meer maisj Um hoe gezelliger ut kan worden met die Portugezen....

• 11 Oktober 2014 - 18:24

Pierre:

De verslage(leuk) gelease dink ig dats se dig misjien ein ANTONIUS-medaje mos aanschaffe, waal ummer mitnumme.groetjes E+P

• 11 Oktober 2014 - 20:23

Nelleke Renders:

Mooie foto's en krijg er gratis Limburgse en Portugese les biij!