Op bezoek bij.... - Reisverslag uit Almada, Portugal van josine en sjef boesten - WaarBenJij.nu Op bezoek bij.... - Reisverslag uit Almada, Portugal van josine en sjef boesten - WaarBenJij.nu

Op bezoek bij....

Door: sjef

Blijf op de hoogte en volg josine en sjef

11 Oktober 2014 | Portugal, Almada

Almada, 11-10-’14, 20.30 uur


Vanochtend even over 7 wakker !! vannacht wel een keer wakker geweest en omdat ik dacht dat het buiten regende en waar de was hing te drogen…. bleek dus het geluid van de airco te zijn, en weer even gaan pitten…
Op ons gemak opgestaan en alles weer gepakt en gezakt… dachten nog even te ontbijten in het restaurant maar er was nog niemand wakker ook niet in de receptie, dus de sleutels maar in de brievenbus gedeponeerd en om 9.10 in het zadel en op weg naar Erik Jan van de Wiel, niet zoals dat jongste broertje van me denkt om de spaken in het achter-Wiel te tellen, maar gewoon omdat hij ons altijd op onze Spaanse tochten met raad en daad bijstaat als we in de problemen zitten…ik hoef hem dan maar te bellen en het wordt geregeld... hij woont al -tig jaren in Portugal en ik had hem beloofd hem een keer te komen opzoeken, vandaar dus even langs EJ; toevallig was zijn jongste zoontje jarig, werd 5 en was ook zijn tante uit Nederland op bezoek, tante Carla die ik ook nog kende van de tijd dat haar ouders nog leefden en die in mijn patiëntenbestand zaten.
Eerst dus die landtong op, ‘Peninsula de Tróia’, waarvan ene zekere Johan Vermeulen dacht dat het een doodlopende weg was; hij heeft een keer met zijn camper en zijn lief ook hier rondgetoerd en heeft dus een hele omweg gemaakt om naar Lissabon te komen.. zo zie je maar weer dat het gezegde van mijn vriend Gerard “werk voorbereiden kost tijd, niet voorbereiden méér..” weer hout snijdt!! Voordeel van zo’n landtong is dat het maar een weg heeft… dit vertrek was dus een makkie, geen gezoek… Voordat we die landtong opgingen reden we langs een langgerekt stuk groen land links , net achter de duinen, vlgs. ons rijstvelden en langs die weg stikte het van de ooievaarsnesten, bijna allemaal leeg, net zoals gisteren maar dan veel en veel meer; opeens zagen we de bewoners ervan in die rijstvelden staan, ik heb nog nooit zo veel ooievaars bij elkaar gezien, een dikke 1000!! allemaal bezig met hun ontbijtje. Op het plaatsnamenbord van Comporta stond ook een ooievaar afgebeeld, een ooievaarsdorp dus.. of die ooievaars hier overwinteren is een vraag aan de ornitholoog onder ons..
Even daarna: links de atlantisch oceaan en rechts de brede Rio Sado, zo te zien een vogel- en fauna paradijs..
Na zo’n 20 km opeens rechts af de aanduiding van de ferry naar Setubal (uitspraak sTOEbal) dus we rechts af en de ferry lag op ons te wachten… en vertrok meteen met nog 3 auto’s en enkele ‘einzelgangers’ en dat voor 6 Euro’s; omrijden zoals diejen Johan… véél méér tijd en dus ook véél duurder… enkele fotoos op weg naar sTOEbal vanaf de ferry geschoten en weer aan land gegaan… Nog geen ontbijtje gehad… van zee af hadden we al een soort kerk gezien, bleek echter van een klooster te zijn en alleen tussen 15.00 en 17.00 ‘s middags zat er één van de (waarschijnlijk ook hier)nog maar enkele aanwezige kloosterlingen achter de voordeur..; nu dus gesloten, genne stempel voor onze 'credential' te krijgen. Deze kerk schijnt nog enkele kostbaarheden te bezitten die ondanks een 4 tal aardbevingen in de 18 en 19 eeuw bewaard zijn gebleven, de kerk zelf werd iedere keer weer herbouwd.. de laatste aardbeving nu al weer dik 100 jaar geleden….
Op een terrasje koffie van de ene zaak en de broodjes van de buurvrouw genuttigd (geen pudding ertussen nu); daarna wat rondgefietst in sTOEbal, de VVV bezocht die geen stempel voor onze ‘credential’ (onze pelgrimpas) had, maar er iets in plakte om te bewijzen dat we hier ook waren..; toen we aan de juffrouw van het bureau toerisme vroegen hoe we in Azeitao (woonplaats van EJ van W.) kwamen, wees zij ons op een ‘toeristische’ route, weliswaar om, maar véél en véél mooier… dan de weliswaar kortere, minder ‘zware’ tocht via de N-10… wij dus (mn. ik) kozen (want Josine moet dan achter me aan) de véél en véél mooiere… ; we hadden immers tijd genoeg… Een werkelijk schitterende tocht, hellinkje op en weer af naar zee niveau, wel zo’n keer of -tig…; op een gegeven moment zei Josine nog, wat bezielt die EJ om hier ‘in the middle op nowhere’ te gaan wonen….. Opeens van de kust af landinwaarts, de Sierra de Arrábida in/op… EJ had al gezegd dat die bergjes wel zo’n 400 meter hoog waren en dan te beginnen van 0 (zee niveau dus) over korte afstand houdt dan een fors stijgingspercentage in... pomperompom… met onze flyer moest dat geen punt zijn… vergissing!!!, de laatste 100 m. lopend… puffend, heerlijk zwetend kwamen we boven, stijgingspercentage niet berekend maar op sommige stukken en met name de bochten meer dan 14%.. en als ik dat doe, dan fiets ik van links naar rechts breed over de weg met een gemiddelde snelheid van ‘pakhembeet’ zo’n 6 km/uur, ik leg dan weliswaar meer km af maar dan is daardoor die helling minder steil… Probleem? .... Tegen-liggend verkeer en de achter-opzittende copiloot, de eerste heeft er wél begrip voor, de laatste minder.. Boven restte ons alleen nog een stuk afdaling en aangezien de Mio niet tot Josine’s beschikking is, kon ik daar snelheid maken…. bergaf gaat sowieso harder als bergop, maar ook de massa speelt daarbij een belangrijke rol,(½ m.v kwadraat, weet je nog?)...meer als 60km/uur heeeerlijk!!
Azeitao...Vila Nogueira of Azeitao Vila Fresco???
Josine riep nog van achteren “zullen we even stoppen/bellen” dat deed ze al in Aldeia de Irmaos, net voor een lekkere afdaling, maar ik dacht wederom het beter te weten en reed dus vlgs. Josine ‘als een kip zonder kop’ door… even later zag ‘t er toch anders uit als ik dacht… dus toch maar even bellen en deze ‘haan’ moest weer bakzeil halen en terug, die helling dus weer op…. Voordeel hiervan was alleen dat ik nu op de 'terugweg' het wijnhuis van de Fonseca wijnen nu wel op de gevoelige plaat heb kunnen vastleggen, iets wat ik door de snelheid op de heenweg niet had kunnen doen… en zoals vriend Gerard wel eens zei als we verkeerd reden… “vanmorgen was ik hier nog nooit geweest en nu al voor de 2-de keer’!! Toen we dus de juiste afslag namen, de rua Sao Marcos in, stond EJ al te zwaaien en werden we hartelijk ontvangen… door zijn hele gezin, zijn vrouw Anna, zijn zonen Bernardo, Vasco en de jarige job Ruben...ook zijn zus Carla en haar partner Alex, een vrolijke Fries..; ‘t was erg gezellig, klikte meteen weer…en ook diejen Fries deed een duit in het bekende zakje... we ‘moesten’ mee aan tafel… een volle dis, met heerlijk Portugees door Anna bereid eten… onder het genot van een wit wijntje (de resterende afstand straks was nog maar zo’n kleine 40 km vlgs. Bernardo…).. dat moest kunne...
‘n hotel in Lissabon even boeken, dit lukte mij (en EJ, hij spreekt immers vloeiend Portugees) niet, alles ‘vol’, dus maar een hotel in Almada geboekt voor een 'one night stand' en dan morgen van daaruit naar Lissabon.. zo gezegd, zo gedaan…
Mijn Mio… ??? EJ wist een grote ‘decathlon’ langs de weg, de N10, naar Almada, te liggen en zou wel even met mij daarheen gaan… omdat het laat werd, besloten we daar gezamelijk daarheen te rijden, wij oppetandem en hij, zijn 2 zonen, Carla&Alex in de auto zou wel voor ons gaan rijden… zo gezegd zo gedaan, hij dus op de N10 op de vluchtstrook (‘ons fietspad’) met alarmlichten aan, voor ons, zo’n km of 7… Daar aangekomen doorverwezen naar een JumboBox die meer electronica had als de Decatholon (geen verkooppunt Mio)... daar probeerde ik mbv EJ iemand duidelijk te maken wat ik nodig had… die snapte er niets van en zei dat dat kabeltje wat ik in Portimao gekocht had, diejen Mio moest kunnen opladen en demonstreerde het mij én inderdaad het lampje van mijn Mio ging branden… pomperompom…. dat deed hij eerst niet!! dat weet ik ‘bijna’ zeker… Straks dus maar even proberen… (nu op de kamer 714 van het door EJ gereserveerde hotel in Almada, laad hij inderdaad op). Bij die Decathlon dus weer afscheid genomen en op de fiets naar Almada zo’n 20 km verder, bij beginnende duisternis en regen… langs een heel drukke weg… maar vlak en bergafwaarts ging het lekker… alleen weer ‘die kip zonder kop’ , reed maar door en door en toen we op een gegeven moment aan een ‘local’ de weg vroegen… juist ja, moest die haan weer iets terug…
Lisboa Almada Hotel, 7-verdieping kamer 714 met een mooi uitzicht, ook op een soort Christus figuur die hoog oprijst, toen ik EJ belde en hem van onze behouden vaart vertelde, zei hij mij dat dat beeld van dat Christus figuur ooit een keer cadeau gegeven was door Brazilië… en dat je daar op kon klimmen en van boven af mooie fotoos van Lissabon kon maken.....iets voor morgen dus.
Na de douche nog even buiten rond gekeken en in een restaurant nog een kleinigheid gegeten en gedronken… ik had Choquinhos A Lagareiri, rara wat is dat? (foto)
Nu dus dit verslag afmakend en tussentijds de fotoos uit Canada aan ‘t bekijken, tot onze verbazing is tante Maureen ook daar ten tonele verschenen… mooie foto, publiceren waard vind ik, dus….

  • 13 Oktober 2014 - 16:50

    Yvon:

    Och Sjef, Josine moet toch wel heel veel van jou houden met al dat doorfietsen als een kip zonder kop en dan voor de tweede keer langs een plaats waar ze een uur tevoren nog nooit geweest was..... Ochoch, Josine, mijn complimenten. Je slaat niet zo nu en dan zachtjes op dat kale bolletje voor je? Wat een zelfbeheersing!
    Maar goed, jullie zien wel van alles en ervaren ook lekker veel zo.

    Heel vroeger ging ons hele gezin op de brommer met vakantie en dan moesten die bochten ook wijd genomen worden. Pa durfde dat wel en de auto's hielden idd wel rekening met die arme bromfietsers. Ma (ik zat natuurlijk bij mijn moeder achterop) die durfde dat niet dus we hebben wat gelopen met zo'n bepakte brommer aan de hand. Ik krijg helemaal jeugdherinneringen (geen trauma's) als ik dit lees.

    Rust ook maar lekker uit zo 's avonds, lijkt me niet overbodig :-)

    Groetjes,
    Yvon

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

josine en sjef

hallo, 41 jaar getrouwd... en dan nog steeds samen, ook oppe tandem!! nu weer even lekker samen 2 weken door Portugal fietsen van Zuid naar Noord en dan nog een klein stukje Spanje tot in SdC... zo'n 1000 km. En dan van SdC naar Barcelona, op dinsdag 22-oktober, waar Mark en zijn 3 kinderen Sterre, Liam en Adam dan 's middags vanuit Eindhoven ook landen. We blijven dan tot zaterdag 25 oktober en vliegen dan met z'n allen weer terug naar Eindhoven.. we zullen zien... ik ben nu bezig met de voorbereiding, de Flyer heeft zijn beurt gehad, morgen gaan de wielen nog naar de Rohloff naaf importeur in Nijmegen die de spaken nog een keer controleert en op de juiste spanning brengt.. Komend weekend dat het nodige inpakken onder het motto van "alles wat je thuislaat is meegenomen".. Mijn jongste broer Pim en sien wief Wlima zijn al op verkenning in Portugal, momenteel in Lagos, 25 graden... lekker vooruitzicht.. De Camino Portugues....: gezocht en gezocht... vlgs. verkregen info zijn er 2 bewegwijzerd... eentje vanuit Lissabon en eentje vanuit Porto... op het kaartje van de credential zijn er talloze camino's in Europa... ook in Portugal kun je er een aantal zien... Zuidelijkste vertrekpunten zijn Faro en Lagos.. die van Faro verloopt noordwaarts, niet via Lissabon.. wij willen via Lissabon fietsen.. dus we landen in Faro en gaan de eerste dag naar Portimao, richting Lagos en van daaruit noordwaarts langs de kust omhoog naar Lissabon. Vlgs. verkregen info is de bewegwijzering onder Lissabon niet best... dus daar zullen we zelf onze weg moeten zoeken... via de Mio heb ik al een route ingebracht (met dank aan Thei en Frans) m.b.v. Strava.. In Lissabon even op bezoek bij Erik-Jan van de Wiel, een zoon van een inmiddels beide overleden echtpaar uit Wanroy; hij heeft ons in de tochten door Spanje in het verleden met woord en daad bijgestaan, hij woont net boven Setubal en vlak voor Lissabon met vrouw en 2 kinderen... daar gaan we dus even op bezoek... daarna naar Lissabon dus.. en dan door Portugal noordwaarts...

Actief sinds 01 Okt. 2014
Verslag gelezen: 472
Totaal aantal bezoekers 29523

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2014 - 31 Oktober 2014

camino portugues..

Landen bezocht: