Em cima do Algarve na chuva. - Reisverslag uit São Teotónio, Portugal van josine en sjef boesten - WaarBenJij.nu Em cima do Algarve na chuva. - Reisverslag uit São Teotónio, Portugal van josine en sjef boesten - WaarBenJij.nu

Em cima do Algarve na chuva.

Door: sjef

Blijf op de hoogte en volg josine en sjef

09 Oktober 2014 | Portugal, São Teotónio

Teotónio, 9 oktober 2014
Em cima do Algarve na chuva (vrij vertaald: ‘op de top van de Algarve in de regen’)
Dag no. 2 weer erop zitten…. ; afgelopen nacht wakker geworden van de regen en de kletsnatte fietskleren die buiten hingen te drogen kletskliedernat maar binnen opgehangen… na zo’n dag fietsen is slapen geen probleem, gisteravond moest ik om 24.00 de wifi ruimte bij de receptie verlaten en kon ik de fotoos dus vanmorgen pas plaatsen.. m’n ingebouwde wekker, even voor 7.00 uur was de wekker van 7.00 uur net voor. Gisteravond tot de ontdekking gekomen dat ik de oplader van de Mio thuis heb laten liggen of verloren ben…. zal wel thuis liggen. Verder kwam mijn co-piloot gisteravond erachter dat ik, om zo weinig mogelijk bagage mee te nemen, "slechts' op weg was met 1 onderbroek en dát kon echt niet vlgs. diejen copiloot! welles/nietes volgde en zelfs de belofte die ene iedere dag te wassen, hielp niet…uiteindelijk me maar erbij neergelegd (en heerlijk geslapen) en vanmorgen dus eerst naar C&A voor een aantal onderbroeken, waarbij er ook een electronica winkel WORTEN in het winkelcomplex aanwezig was om zo’n oplader van de Mio te bemachtigen… zo gezegd zo gedaan.. Net voor 9.00 in de regen, op weg dus naar dat shopping center, 9.00 daar, winkels pas om 10.00 open… in die electronica winkel hadden ze zo’n kabeltje voor mijn Mio, echter enkele uren later bleek dat niet de goede, want de van vriend Gerardo gekregen accu laadde mijn Mio niet op… opeens viel me in dat in dat kabeltje thuis een soort transformatortje o.i.d. zit.. moet dus een ander kabeltje zijn… eens kijken of ze er in Lissabon eentje hebben…; bij een klein restaurantje ontbeten voor noppes (prijzen echt laag hier, koffie met soort puddingbroodje 1,30 Euro); daarna dus bezoek van Josine aan de C&A met als vooropgezet doel 1) een waterdichte regenjas voor haarzelf 2) onderbroeken voor mij (geen ....lolletje!) na klein ½ uurtje verscheen ze weer… in niet zo’n blijde stemming 1) de door mij geprefereerde uitvoering ‘kangeroo’ bleek bij de C&A niet aanwezig, moet ik dus op een andere manier te werk gaan 2) vlgs. Josine had ik het bankpasje niet terug aan haar gegeven na de aankoop van dat kabeltje….. een welles/nietes spelletje volgde weer… dus écht niet… maar ik had het niet in mijn bezit, dan maar voor de zekerheid even terug naar die WORTEN, ikke naar binnen en even later weer naar buiten ……………………………. mét pasje, bleek dat ik dat samen met de plastic verpakking van dat kabeltje in de afvalbak gegooid had… eind goed, al goed…. maar dat duurde bij Josine wel zo’n kilometer of 10… Dus zonder Mio verder, welke route..?? Gisteravond op de laptop gekeken wat ik op de strava site had gevonden, mijn uitgestippelde route dus, op landkaart niet helemaal goed te volgen, dus toen maar gekozen voor de op de kaart duidelijk herkenbare wegen.. gezien de met bakken uit de lucht vallende regen is zo'n zandpaadje van gisteren vandaag mogelijk wel een modderige bergrivier…. Dus via de kaart een groene route uitgezocht en gevonden de N124 en even naar het noorden de N266 richting Monchique, de Sierra Monchique in, lekker klimmend ‘na chuva’, in de regen, laaghangende bewolking en een bril met druppels zorgde ervoor dat de ongetwijfeld bij helder weer aanwezige vergezichten nu niet aanwezig waren.. Vlak voor Monchique linksaf de ‘groene’ 267 op richting Aljezur, bergje op en bergje af... In Marmelete even gelunched en daar via de whatsapp vernomen dat er een nieuwe oma is geboren (dus ook een nieuwe opa)... in Canada is namelijk Sasha Elise 08-10-’14, 16.14 uur geboren, eerste kleindochter van Marianne en Frans, dochter van Lenny en Bart (die F16 piloot en zoon van Marianne&Frans).. oh ja, ook nog een nieuwe tante tante Maureen (ook jij van harte proficiat!!). Net voorbij Marmelete rechtsaf liep de door mij uitgestippelde route, van daaruit nog 37 km naar onze eindbestemming… maar die modderpaden waren niet aantrekkelijk.. dus maar door naar Aljezur, richting de kust, dus bergaf en dan langs de kust omhoog, een rechte weg door bosrijk gebied naar Sao Teotónio en daar ter ere van de heilige Sint Teotónio Hei een hotel gereserveerd met de voor die plaats niet vreemde naam Hotel Sao Teotónio Hei. Theodorus Hei gedachtig zonder wie ik mijn (helaas nu door eigen stomme schuld niet meer werkzame) Mio nooit had kunnen programmeren.. Daar zit ik nu, 90,8 km oppe teller, dus onder het genot van een pilsje (géén Heineken) lekker te genieten na een verfrissende douche en mijn kleren hangen weer buiten te drogen in de regen (onder een afdakje). Josine heeft wat langer tijd nodig, die heeft nog haren die nu na een dag onder de helm in de regen wat extra aandacht blijken nodig te hebben.. zo meteen uit eten in een restaurantje even verder op en dan vroeg naar bed. Morgenvroeg vroeg uit de veren vlgs. ‘weeronline’ beter weer niet zo veel regen en ‘s middags zelfs zon bij een temperatuur van 22 graden (vandaag trouwens 21) niet zo’n slecht vooruitzicht dus..

ps.
-Hans van Fietscentrum Nijmegen aan de Waalbandkade in die oude Honig Soepfabriek: NOG GEEN SPAAK GESNEUVELD !! en de olie zit er ook nog in!!
-Eltener Fahrradprofi: de flyer loopt als gesmeerd!! kraakt nergens alleen de vliegreis heeft wat schade toegebracht.... 1) glas achterlamp gesneuveld (vlgd. keer beter inpakken!) 2) rechts voor is dat plastic deel van de constructie die het sparbord verbind met de voorvork gewoon gebroken.. is dat plastic deel apart te bestellen?? doen dan maar.. zelf op een kunstige manier met beschikbaar materiaal 'gerepareerd' en het zit na 2 dagen nog steeds 'muurvast'...


  • 09 Oktober 2014 - 19:58

    Ria:

    oh, oh, het gaat allemaal niet zomaar vanzelf goed lees ik.

    Heerlijk om die herkenbare perikelen mee te mogen beleven.
    Geniet van alle mooie momenten.

  • 09 Oktober 2014 - 20:08

    John Judith Jinte Jorne Jelne Jetske:

    Het is weer een geweldig verhaal om te lezen. Nu zijn het niet de spaken waar jullie het werk mee hebben maar de vergeten spullen... Heel veel succes en wij gaan jullie weer volgen hoor!!

  • 10 Oktober 2014 - 14:57

    Wilma:

    Haha, bica met een pasteis de nata kost idd geen drol !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

josine en sjef

hallo, 41 jaar getrouwd... en dan nog steeds samen, ook oppe tandem!! nu weer even lekker samen 2 weken door Portugal fietsen van Zuid naar Noord en dan nog een klein stukje Spanje tot in SdC... zo'n 1000 km. En dan van SdC naar Barcelona, op dinsdag 22-oktober, waar Mark en zijn 3 kinderen Sterre, Liam en Adam dan 's middags vanuit Eindhoven ook landen. We blijven dan tot zaterdag 25 oktober en vliegen dan met z'n allen weer terug naar Eindhoven.. we zullen zien... ik ben nu bezig met de voorbereiding, de Flyer heeft zijn beurt gehad, morgen gaan de wielen nog naar de Rohloff naaf importeur in Nijmegen die de spaken nog een keer controleert en op de juiste spanning brengt.. Komend weekend dat het nodige inpakken onder het motto van "alles wat je thuislaat is meegenomen".. Mijn jongste broer Pim en sien wief Wlima zijn al op verkenning in Portugal, momenteel in Lagos, 25 graden... lekker vooruitzicht.. De Camino Portugues....: gezocht en gezocht... vlgs. verkregen info zijn er 2 bewegwijzerd... eentje vanuit Lissabon en eentje vanuit Porto... op het kaartje van de credential zijn er talloze camino's in Europa... ook in Portugal kun je er een aantal zien... Zuidelijkste vertrekpunten zijn Faro en Lagos.. die van Faro verloopt noordwaarts, niet via Lissabon.. wij willen via Lissabon fietsen.. dus we landen in Faro en gaan de eerste dag naar Portimao, richting Lagos en van daaruit noordwaarts langs de kust omhoog naar Lissabon. Vlgs. verkregen info is de bewegwijzering onder Lissabon niet best... dus daar zullen we zelf onze weg moeten zoeken... via de Mio heb ik al een route ingebracht (met dank aan Thei en Frans) m.b.v. Strava.. In Lissabon even op bezoek bij Erik-Jan van de Wiel, een zoon van een inmiddels beide overleden echtpaar uit Wanroy; hij heeft ons in de tochten door Spanje in het verleden met woord en daad bijgestaan, hij woont net boven Setubal en vlak voor Lissabon met vrouw en 2 kinderen... daar gaan we dus even op bezoek... daarna naar Lissabon dus.. en dan door Portugal noordwaarts...

Actief sinds 01 Okt. 2014
Verslag gelezen: 254
Totaal aantal bezoekers 29533

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2014 - 31 Oktober 2014

camino portugues..

Landen bezocht: